Axier.se

För bättre aktieaffärer

FurnitureBox – möbelföretaget med storslagna visioner

FurnitureBox har funnits sedan 2006, kan du berätta mer om verksamheten och om företagets historia?


Jag och min kollega Roger Mattisson grundade FurnitureBox med idén om att sälja prisvärda designmöbler via nätet. Under åren har vi utvecklat affärsmodellen och kompletterat med ytterligare säljkanal - fysiska butiker med fokus på vardagsrumsmiljöer och produkter som har mycket att vinna på fysisk närvaro.

Ni är aktuella med en emission på 8,5 MSEK, hur ska ni använda dessa pengar?

Vi tar in pengarna för att främst stärka FurnitureBox och bereda väg för en expansion på den Nordiska marknaden. En del av emissionskapitalet ska användas för att skapa ett fulländat möbelsortiment och utveckla vårt butikskoncept. Den planerade expansionen med franchisekonceptet och konverteringen av befintliga möbelbutiker till franchisetagare kräver investeringar, likaså vår egen flaggskeppsbutik i centrala Stockholm som vi planerar att öppna under Q4 2011.


Det är ofta svårt för mindre spelare på marknaden att nå lönsamhet, hur skiljer ni er från era konkurrenter?


Vi har investerat i ett komplett affärssystem från Microsoft som automatiserar stora delar av orderflödet. Till skillnad från andra butiker jobbar vi direkt med fabriker och egen tillverkning. Vi erbjuder våra franchisetagare en helhetslösning för logistik, marknadsföring och sortimentsutveckling. Franchisetagaren kan fokusera all sin energi på försäljning och undviker därmed att riskera överlager och kostnader förknippade med lager och logistik, vilket generellt brukar vara det som drar ner lönsamheten hos mindre fristående möbelbutiker.

Ni visar positivt resultat efter fyra år, hur lång tid tror ni att det kommer ta för era nya butiker att visa svarta siffror?


Vi har redan start tagit stora kostnader för utveckling av den egna möbelproduktionen, uppbyggandet av varumärket och implementeringen av ett affärssystem som klarar en snabb expansion utan ytterligare kostnader. Butiker i egen regi tillför endast kostnad för hyra och personal och nyttjar befintlig struktur för logistik, kundservice och produktutveckling. Franchisetagarna har förutsättningar för att snabbt vissa svarta siffror, då de nyttjar den befintliga plattformen som FurnitureBox har.


Var säljer ni mest idag, i den fysiska butiken eller i webbshopen och hur skiljer sig vinstmarginalerna i respektive butik?


Under 2010 hade onlinebutiken en omsättning som översteg 13 miljoner sek och den fysiska butiken i Kungens Kurva redovisade en försäljning på över 8 miljoner SEK. Vi ser ett samband mellan fysisk närvaro och ökad försäljning online, därför har vi utvecklat ett koncept där onlinebutiken lever i symbios med de franchisebutiker som planeras. Utbudet av produkterna i onlinebutiken är förenklat och håller bättre priser än våra konkurrenter. I den fysiska butiken finns produkterna att köpa med dyrare material som tillval, därmed är marginalen något högre i butik.

Vad har ni för målsättning för de kommande åren, både vad gäller försäljning och vinst?

Fokus ligger på att snabbt skapa volym för våra egenproducerade produkter och genom detta skapa mer attraktiva priser på produkterna i onlinebutiken och samtidigt förhandla fram volymrabatter hos de leverantörer och grossister som vi idag samarbetar med. Vi ska fortsätta utveckla och förbättra våra produkter och kundservice för att öka förtroendet för vårt varumärke för att på så sätt dra fler kunder till onlinebutiken. Dessutom ser vi idag att våra tidigare kunders hem fungerar som ett slags ”showroom” då det händer ofta att nya kunder refererar till en produkt de sett hos vänner och bekanta.

Ni har tidigare blivit anklagade om att ha en design som har varit väldigt lik flertalet designtillverkare. Nu senast har Ink Club-ägaren Lennart Nyberg hittat ett kryphål genom att sälja kopior från ett brittiskt bolag då patenten på designmöbler endast gäller i 25 år i Storbritannien. Vad har du för kommentar om detta och hur har FurnitureBox arbetat för att undvika konflikter med andra tillverkare vad gäller design?

Då vi började med en onlinebutik valde vi att fokusera på möbler som i folkmun kallas ”designklassiker” och redan innan vi började fanns det likvärdiga produkter hos de större svenska möbelkedjorna. Vi började erbjuda dessa möbler till ett lägre pris än kedjorna och märkesproducenterna. Till skillnad från Designers Revolt (Lennart Nyberg) har vi aldrig försökt efterlikna och kopiera dessa designklassiker fullt ut.

Vi inspirerades och gjorde våra egna tolkningar. Det som andra aktörer gör genom att så mycket som möjligt efterlikna designklassiker och sedan även kalla dessa vid samma namn som ursprungsmöbeln tycker jag är missvisande och något som inte håller i längden.

Hur tror du att bolaget ser ut 2015?

FurnitureBox har 2015 över 20 franchisebutiker i Sverige och flertalet varugrupper som går att anpassa efter kundens behov efter vår custom made-modell. Jag ser ett onlinesortiment som täcker alla inredningsbehov och ett förtroende för varumärket hos kunder som utökar försäljningen av alla typer av möbler och heminredningsartiklar via nätet. 



Kommentarer
Då priserna online och i franchise butikerna är dem samma ser vi en symbios snarare än risk för konkurrens, under 2010 har vår egen butik påvisat detta. Dem fysiska butikerna är ensamma om att erbjuda \"cusm-made\" tjänsten och erbjuder fler varianter och möjlighet att anpassa möblerna efter kundens önskemål.
Skrivet av: Vd, Rade Prokopovic | 2011-05-17 13:45:01 | 
Hur kommer franchisetagarna att reagera på det faktum att de måste konkurrera med online-butiken?
Skrivet av: Jocke | 2011-05-15 12:36:32 | 
Namn:
E-post:
Kommentar:
 
Marknadsinformation
Namn+/-Senast
Dax236.413466
HangSeng348.528594
OMX Stockholm 300.41672
S&P 5003.72579
OMXS 30
Vårt unika koncept
Medlemskap på Axier.se innebär inte att man tvingas binda sig till prenumerationsavgifter! Som enda leverantör på marknaden av teknisk analys erbjuder vi idag förutom prenumeration även Pay-Per-View och Kontantkort.

Axier.se erbjuder teknisk analys, statistisk analys och insider analys i de mest omsatta och mest spännande aktierna på börsen. När du vill investera finns det alltid en teknisk analys, högst nåra dagar gammal och har det hänt något speciellt bevakar vi aktien extra noga.
Blir kund idag!